Chcemy dokładniej poznać swoją „małą ojczyznę"- klasa II 2011-2012
16 czerwca 2014PROJEKT KLASY II GIMNAZJUM Czas trwania projektu: październik 2011 – czerwiec 2012. Klasa realizująca projekt: II gimnazjum: Ewa, Dagmara, Emilia, Małgorzata, Agata, Julia, Michał, Michael, Aleksander, Marek, Jan, Dawid. Opiekun i koordynator projektu: Zofia Skrobol-Uszko – wychowawca klasy. Temat: „Chcemy dokładniej poznać swoją „małą ojczyznę”. Wędrówka tropem tarnowskich zagadek, tajemnic, fascynujących zdarzeń i mało znanych postaci”. Cele poznawcze:
- Poznanie i zapamiętanie mało znanych elementów historii Tarnowa i jego okolic.
- Promocja miasta poprzez prezentację rezultatów projektu na stronie internetowej szkoły.
- Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania oraz krytycznej analizy informacji z różnych źródeł.
- Umiejętność organizowania i planowania pracy zespołu projektowego z równoczesną koordynacją działań wszystkich jednostek.
- Umiejętność dokumentowania działań i interesującej, publicznej prezentacji rezultatów własnej pracy.
- Umiejętność wykorzystywania różnorodnych źródeł pozyskiwania informacji: rozmowy, spotkania, zdjęcia, wytwory artystyczne, muzea, wycieczki, archiwalia, zajęcia dydaktyczne, media, literatura, wywiady.
- Poznanie zasad i technik pracy metodą projektów.
Cele wychowawcze:
- Umiejętność tworzenia klimatu przyjaznej, kreatywnej pracy w zespole i wspólnego przeżywania satysfakcji z efektów, sukcesu.
- Umiejętność właściwego rozumienia patriotycznych pojęć „ojczyzny” i „bohaterstwa” w odniesieniu do przeszłości i współczesności.
- Stwarzanie więzi uczuciowych między jednostką, a środowiskiem lokalnych, z którym jest związana.
- Kształtowanie postaw obywatelskich, zainteresowania problemami własnego regionu.
Plan działań projektowych:
- Omówienie z zespołem tematyki projektu, wyznaczenie zadań i sposobów rozwiązywania problemów, wyznaczenie grup, liderów, działań indywidualnych (październik 2011);
- Ankieta dotycząca źródeł pozyskiwania informacji, sposobów ich pozyskiwania, indywidualnych zamierzeń działania i udokumentowanie efektów (październik 2011);
- Zajęcia dydaktyczne związane z wybranymi zagadnieniami i postaciami historycznymi – lekcje historii (mgr J. Patuła – wybrane terminy – październik 2011-kwiecień 2012);
- Osobliwości Tarnowa – wycieczka po mało znanych zakątkach, miejscach pamięci narodowej (organizator i opiekun zwiedzających – przewodnik mgr J. Foszcz – marzec 2012);
- Artystyczne udokumentowanie niezwykłości i urody Tarnowa – wystawa różnych prac uczestników, realizatorów projektu (mgr J. Jasnorzewski – zajęcia artystyczne w okresie realizacji projektu – finał na prezentacji – czerwiec 2012);
- Tarnów w literaturze – przygotowanie ciekawych, nieznanych materiałów związanych z Tarnowem, wierszy o Tarnowie (mgr S. Łabuz – prezentacja na finale – czerwiec 2012);
- Artystyczne udokumentowanie piękna Tarnowa (mgr J. Stępień – prezentacja repertuaru muzycznego związanego z Tarnowem podczas finału – czerwiec 2012);
- Podsumowanie projektu. Opracowanie sprawozdania, prezentacji multimedialnej, występ uczniów realizujących projekt, publikacja projektu (czerwiec 2012).
Etap I. Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów realizujących projekt, która pozwoliła koordynatorowi poznać opinie i propozycję uczniów dotyczących:
- Zakresu tematycznego projektu.
- Rozumienia celów projektu.
- Zaplanowania form realizacji, działań odpowiedzialnych osób.
- Osobistego udziału w realizacji wyznaczonych działań.
- Przynależność do zespołu rozwiązującego problem cząstkowy.
- Źródeł pozyskiwania informacji.
- Korzyści i form prezentacji dorobku Ankieta – załącznik nr 1.
Etap II. Zajęcia dydaktyczne związane z wybranymi zagadnieniami i postaciami historycznymi przygotowane przez uczniów pod kierunkiem mgr J. Patuły ( prezentacja ciekawych postaci, wykonanie plakatów). Etap III. Wycieczka z przewodnikiem mgr J. Foszczem tropem ciekawych miejsc Tarnowa. Etap IV. Wycieczka z mgr J. Jasnorzewskim po Tarnowie – artystyczne udokumentowanie niezwykłości i urody Tarnowa – wystawa prac podczas prezentacji. Etap V. Przygotowanie wierszy, piosenek związanych z Tarnowem i ich przedstawienie podczas prezentacji. Etap VI. Zbieranie ciekawych, nieznanych dotąd opowieści, fascynujących zdarzeń, zagadek, tajemnic jakie kryje Tarnów. Etap VII. Prezentacja efektów pracy (4 czerwiec 2012, sala gimnastyczna szkoły).
admin