Niedziela w Górach Grybowskich

14 maja 2023

Na pierwszą po zimowej przerwie wycieczkę turystyczną musieliśmy czekać aż do połowy maja. Wszystko przez niekorzystne warunki pogodowe i bardzo kapryśną (chłodną i deszczową) tegoroczną wiosnę. Druga majowa niedziela należała jednak do pięknych, słonecznych dni. Korzystne prognozy sprawiły, że na wyjazd w niedalekie od Tarnowa Góry Grybowskie zgłosiło się niespełna czterdzieści osób. Byli wśród nich uczniowie i absolwenci szkoły, rodzice, nauczyciele i kilkoro członków tarnowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Z powodu dużej liczby chętnych na wycieczkę pojechaliśmy autobusem. Po półtorej godziny wysiedliśmy w Ptaszkowej, miejscowości położonej niedaleko Grybowa. Stamtąd szlakiem niebieskim wyruszyliśmy w stronę oddalonego, porośniętego lasem grzbietu górskiego. W czasie godziny weszliśmy na grzbiet a kilkanaście minut później zdobyliśmy Postawne (846 m n.p.m.), szczyt, na którym od ponad stu lat stoi metalowy krzyż, podobny do tego na Giewoncie, chociaż dużo niższy. Po krótkiej przerwie ruszyliśmy dalej, by wspiąć się na Jaworze (882 m n.p.m.),  najwyższe wzniesienie Gór Grybowskich. Ze stojącej na wierzchołku metalowej wieży widokowej mogliśmy podziwiać przepiękne panoramy Beskidu Niskiego, Sądeckiego, Wyspowego, Gorców i ośnieżonych Tatr. Tutaj też zorganizowaliśmy dłuższą przerwę na posiłek. Szlak niebieski kierował się na południe a my wraz ze szlakiem zielonym obraliśmy kierunek wschodni. Wytracając wysokość wyszliśmy na widokowe polany. Na grzbiecie, nad ścianą lasu widniała górna część platformy. Po dwóch godzinach wędrowania dotarliśmy do Grybowa, gdzie oczekiwał na nas autokar. Wczesnym popołudniem wróciliśmy do Tarnowa, ciesząc się nad wyraz udaną inauguracją sezonu.