Makowica

04 maja 2008

W końcu! 2 maja 2008 roku odbyła inauguracja sezonu wycieczek naszego szkolnego Kółka Turystycznego "Perć"! Po dwóch nieudanych (z powodu pogody) próbach wyjazdów - na Jamną i w Pieniny - wybraliśmy się w Beskid Sądecki, a dokładnie na Makowicę w Paśmie Jaworzyny Krynickiej.
Razem z rodzicami było nas tylko 18 osób. Chyba dlatego, że rano pogoda była jeszcze lekko "niejasna"...
Najważniejsze jednak, że wycieczka się odbyła i mogliśmy się nacieszyć pięknem naszych gór - i to wiosną!
Wyruszyliśmy ze stacji kolejowej w Rytrze (dojazd pociągiem z Tarnowa). Głównym Szlakiem Beskidzkim (czerwonym) podeszliśmy w okolice zamku a stamtąd już drogą dojazdową do budowli. Nikt się nie spodziewał, że po drodze spotkamy salamandrę plamistą!
Po krótkim podejściu na zamek ryterski, nasz opiekun i zarazem przewodnik beskidzki - p. Janusz Foszcz - opowiedział nam co nieco o historii Rytra, twierdzy, ale też geografii regionu.
Po króciutkim postoju wyprawiliśmy się dalej. Drogą dojazdową do przysiółka Makowica dotarliśmy pod szczyt Makowicy (948 m n.p.m.). Tam żółtym szlakiem gminnym pokonaliśmy małe podejście przez polanę, po drodze podziwiając wspaniałe widoki na Pasmo Radziejowej, Beskid Wyspowy, a nawet Gorce!
Dalej szlakiem niebieskim podeszliśmy na zalesiony szczyt Makowicy, a następnie nim zeszliśmy do skrzyżowania szlaków: zielonego, Głównego Szlaku Beskidzkiego i właśnie szlaku niebieskiego.
Stamtąd wybraliśmy się kawałeczek pod górę szlakiem czerwonym do Jaworzyny Kokuszczańskiej, gdzie podziwialiśmy widoki na Pasmo Radziejowej, Tatry, Pieniny, Góry Lubowelskie i Lewockie na Słowacji.
Później cały czas w dół do schroniska na Cyrli (długi postój na obiad - jedzenie przepyszne, a atmosfera jeszcze lepsza) i w końcu powrotem do Rytra.
Teraz już tylko trzeba było czekać na pociąg do domu...