Niedziela na Pogórzu Rożnowskim

12 kwietnia 2018

Tuż po Wielkanocy zawitała do Tarnowa wiosna. A może nawet lato? W związku z tym niezwłocznie wyruszyliśmy na turystyczne szlaki. Pierwszą po zimowej przerwie wycieczkę odbyliśmy drogami i ścieżkami Pogórza Rożnowskiego. Najpierw wynajętym autobusem pojechaliśmy do Falkowej. Wysiedliśmy obok strażackiej remizy i asfaltową drogą zaczęliśmy wspinać się w kierunku widocznego na horyzoncie grzbietu. Tam spotkaliśmy zielone i niebieskie znaki szlaku turystycznego. Towarzyszyły nam aż do miejscowości zwanej Bukowcem. Tutaj szlak niebieski skierował się w stronę Gródka nad Dunajcem, my zaś szlakiem zielonym pomaszerowaliśmy w stronę Jamnej. Po chwili, w okolicach drewnianego kościółka, który został tu przeniesiony po II wojnie światowej z Kamiannej i wcześniej był cerkwią, zrobiliśmy krótką przerwę śniadaniową. Po odpoczynku zwiedziliśmy położony po sąsiedzku fragment rezerwatu przyrody „Diable Skały”. Wędrując leśną ścieżką dotarliśmy wreszcie do rozległej łąki, z której dostrzegliśmy już Jamną – małą miejscowość znaną dziś najbardziej z funkcjonującego tu od lat kościoła i ośrodka Dominikanów. Naszym celem była jednak bacówka na Jamnej. Ponieważ minęło już południe, większość uczestników postanowiła zjeść w bacówce niedzielny obiad. W ten sposób spędziliśmy w miłej atmosferze godzinę ze sporym okładem. Wypoczęci i wzmocnieni pomaszerowaliśmy do Jastrzębi, gdzie miał oczekiwać na nas autobus. Po drodze obejrzeliśmy jeszcze sporych rozmiarów skałę zwaną „Wieprzkiem”. Mimo pokonania ponad 15 kilometrów nikt nie narzekał. Wracając do Tarnowa zatrzymaliśmy się jeszcze na kilkanaście minut w Kąśnej Dolnej, by zwiedzić dworek należący na początku XX wieku do Ignacego Jana Paderewskiego - wybitnego polskiego pianisty, kompozytora i dyplomaty. Ignacy Paderewski był jedną z najbardziej znanych postaci związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Okrągłą setną rocznicę tego wydarzenia obchodzimy w bieżącym roku więc nasza pierwsza w sezonie wycieczka zakończyła się miłym patriotycznym akcentem.