Szkolne rekolekcje wielkopostne w Szczawnicy

12 kwietnia 2019
Tradycyjnie  w okresie Wielkiego Postu uczniowie naszej szkoły wyjeżdżają na „Rekolekcje w górach”. W tym roku dla uczniów klasy V i VI ich miejscem była Szczawnica – znana uzdrowiskowa miejscowość leżąca na granicy Pienin i Beskidu Sądeckiego. Dotarliśmy do niej busem w piątek 5 kwietnia kilka minut po godzinie dziesiątej. Po zakwaterowaniu w leżącym w centrum uzdrowiska, należącym do diecezji tarnowskiej drewnianym Domu Rekolekcyjnym wyruszyliśmy na górską Drogę Krzyżową. Jej celem była Bryjarka – wzniesienie górujące nad Szczawnicą od strony północnej. Doskonała pogoda sprawiła, że wędrówka połączona z modlitwą była prawdziwą przyjemnością. Na szczycie wzniesienia, pod dużym metalowym (postawionym na początku XX wieku) krzyżem wypadła ostatnia XIV stacja Drogi Krzyżowej. W dole rozciągała się panorama Szczawnicy, z przepływającym prze z nią potokiem o nazwie Grajcarek. Za nim piętrzyły się Pieniny a w tle widać było ośnieżone szczyty Tatr. Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej. Dłuższy postój połączony z drugim śniadaniem zorganizowaliśmy w bacówce pod Bereśnikiem. I znów mogliśmy podziwiać górskie panoramy. Następnie powędrowaliśmy na szczyt Bereśnika.  To było najwyższe miejsce w czasie naszej wycieczki. Stamtąd zeszliśmy do Sewerynówki, z której spacerem poszliśmy do Szczawnicy. Po obiadokolacji ksiądz Robert odprawił mszę i wygłosił naukę rekolekcyjną. W ten sposób zakończył się pierwszy dzień rekolekcji.

W sobotę niebo nad Szczawnicą było już mocno zachmurzone. Mimo tego po śniadaniu wyruszyliśmy na spacer. Najpierw poznaliśmy historię Szczawnicy, osoby z nią związane Józef Szalay, Józef Dietl) oraz nazwy i właściwości tutejszych źródeł mineralnych. Potem spacerowym, wyłożonym kostką brukową deptakiem powędrowaliśmy do miejsca, w który wody Grajcarka wpadają do Dunajca. Stamtąd skierowaliśmy się w stronę polsko-słowackiego przejścia granicznego. Cały czas towarzyszyły nam wody Dunajca. Niestety wkrótce potem zaczął kropić deszcz. Ponieważ mieliśmy parasole poszliśmy dalej. W ten sposób doszliśmy do pawilonu edukacyjnego Pienińskiego Parku Narodowego.  W nim obejrzeliśmy wystawę poświęconą ekosystemom leśnym Pienin czyli mówiąc prościej zobaczyliśmy występujące w Pieninach zwierzęta i rośliny. Miła pani zaprosiła nas również do obejrzenia filmu edukacyjnego o Pieninach. Po projekcji niektórzy zakupili pienińskie pamiątki. Ponieważ deszcz padał już mocniej postanowiliśmy wracać do Domu Rekolekcyjnego. Po obiedzie ksiądz zaprosił nas do kaplicy na koronkę a potem opowiadał nam o zakonach. Wieczorem, po kolacji i po mszy świętej zorganizowaliśmy quiz wiedzy ogólnej.

Niedziela była ostatnim dniem naszych rekolekcji. Pogoda znowu się zmieniła. Na błękitnym niebie królowało słońce. Po porannej mszy i śniadaniu spakowaliśmy swoje rzeczy i sprzątnęliśmy pokoje , w których mieszkaliśmy. Przed południem zadowoleni z wyjazdu wyruszyliśmy w drogę powrotną do Tarnowa.  Szkolne rekolekcje wielkopostne były czasem, który oprócz duchowego przygotowania do Wielkanocy pozwolił nam chwile aktywnego wypoczynku na górskich i uzdrowiskowych ścieżkach.