Czy wiesz, co jesz? - klasa II 2009 - 2012
16 czerwca 2014PROJEKT KLASY DRUGIEJ GIMNAZJUM Czas trwania projektu: luty 2011 – październik 2011 Klasa realizująca projekt: II gimnazjum: Kasia, Marta, Gabi, Kamila, Wera, Zuza, Piotrek, Filip, Norbert, Maciek, Bartek. Opiekun i koordynator projektu: Agnieszka Foszcz – wychowawca klasy Temat: „Czy wiesz, co jesz?” Cele poznawcze:
- poznanie zasad zdrowego odżywiania,
- poznanie skutków nieodpowiedniego żywienia
- poznanie zasad opracowania i przeprowadzania ankiet, ich analizy oraz wyciągania wniosków,
- poznanie zasad obliczania wyników ankietowych oraz opracowanie ich w wykresach kołowych, słupkowych,
- poznanie zasad i technik przygotowywania zdrowych posiłków i jadłospisów,
- poznanie zasad pisania sprawozdań i przygotowywania prezentacji,
- poznanie zasad przygotowania i projektowania plakatów edukacyjno – informacyjnych,
Cele wychowawcze:
- nauka współpracy w grupie i zespole,
- nauka i wdrażanie zasad współodpowiedzialności,
- nauka i wdrażanie zasad planowania, realizacji i podsumowania działań,
- nauka i wdrażanie samooceny, tolerancji i akceptacji.
Plan działań:
- Opracowanie tematyki i planu działań, wyznaczenie zadań i liderów grup.
- Zajęcia dot. ankietowania – lekcja WOS-u (marzec 2011)
- Zbieranie danych - ankieta (marzec 2011)
- Zajęcia dot. zdrowego żywienia - lekcja biologii (marzec 2011)
- Spotkanie z lekarzem dietetykiem (kwiecień 2011)
- Przygotowanie prezentacji nt. zdrowego żywienia, akcja edukacyjna na terenie szkoły (kwiecień / maj 2011)
- Zbieranie danych – ankieta, rekapitulacja działań (maj 2011)
- Przygotowanie jadłospisów i dań, targi zdrowej żywności .Prezentacja dla uczniów szkoły (czerwiec / wrzesień 2011)
- Podsumowanie projektu. Opracowanie sprawozdania, prezentacji multimedialnej, publikacja projektu (październik 2011)
Etap I - Ankieta wśród uczniów gimnazjum i klas 4-6 szkoły podstawowej. Ankiety. załącznik pliku Ankietowanie. Wyniki ankiety. Załącznik pliku Etap II – Promocja zdrowego odżywiania na terenie szkoły. Plakaty edukacyjne.
W ramach zajęć artystycznych wykonaliśmy serię plakatów edukacyjno informacyjnych promujących zdrowe odżywianie. Plakaty miały poinformować uczniów szkoły, co oznacza zdrowe żywienie, co powinniśmy jeść, a jakie produkty powinny zniknąć z naszej diety. Nauczyliśmy się różnych technik przekazywania wiadomości za pomocą symbolu i znaku. Dowiedzieliśmy się, co sprawia, że plakat jest sugestywny. Projektowanie plakatów było niezłą zabawą, a pan Jasnorzewski służył nieocenioną pomocą.
Etap III – Spotkanie edukacyjne z lekarzem dietetykiem.
Dnia 5 kwietnia w naszej szkole odbyło się spotkanie z lekarzem dietetykiem, specjalistą ds. otyłości dr Renatą Lechowicz. Był to kolejny etap realizacji naszego projektu.
Podczas trwającego kilkadziesiąt minut wykładu dowiedzieliśmy się, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Nauczyliśmy się obliczać i odczytywać wartość wskaźnika masy ciała (ang. body mass index – w skrócie BMI). Dzięki specjalnemu urządzeniu ochotnicy mogli mierzyć ilość tłuszczu w swoich organizmach. Chętni uczniowie przedstawili nam posiłki, jakie jedli poprzedniego dnia. Następnie pani doktor ułożyła dla nas przykładowe zdrowe menu na cały dzień.
Wykład był istotną częścią projektu dotyczącego zdrowego odżywiania. Miejmy nadzieję że dużo wiedzy wyniosła z niego nie tylko grupa projektowa, ale również reszta uczniów naszego gimnazjum.
Etap IV – Jak przygotować zdrowy posiłek?
W ramach zajęć technicznych przygotowywaliśmy przez parę tygodni zdrową żywność. Wszystko, co przyrządzaliśmy składało się głównie z warzyw i owoców oraz zawierało wiele potrzebnych witamin. Posiłki miały różny stopień trudności, zaczynając od bardzo prostych w przygotowaniu soków owocowo-warzywnych, czy koktajli mlecznych, kończąc na sałatkach i kanapkach ozdobnych, które wymagały od nas nieco więcej pracy. Wśród dań znalazły się również surówki. Pomysły na desery były naprawdę różne, między innymi sałatki owocowe z bitą śmietaną i galaretki. Zawsze chętnie pomagał nam p. Janusz Nowiński, który nadzorował naszą pracę oraz degustował potrawy i dania.
Była to świetna okazja do nauki o zdrowym żywieniu. Dowiedzieliśmy się, jakie składniki wybierać, aby jedzenie, które spożywamy było pożywne i pełnowartościowe. Ponadto mogliśmy miło spędzić czas współpracując przy przygotowywaniu posiłków.
Przed nami etap ostatni. Publikacja projektu. Po wakacjach zamierzamy przygotować prezentację multimedialną dla uczniów szkoły i rodziców, znajomych. Wszystko tez opiszemy na łamach szkolnej gazetki „Pytajnik” oraz spróbujemy dotrzeć do lokalnej prasy
załącznik 2: Wyniki ankiety (pobierz)
admin